Preišči ta spletni dnevnik

sobota, 13. april 2013

Sodobna slovenska proza v tranziciji II: Pregled

V nadaljevanju sem analizirano prozo razvrstil glede na to, katera žanrska struktura prevladuje oziroma katerega žanra so. Zaradi omejenega prostora izpostavljam zgolj nekatere najznačilnejše predstavnike posamezne "paradigme", vsak avtor pa je navadno uvrščen v tisto, ki je v njegovem dosedanjem opusu prevladujoča. Zunaj žanra sem upošteval tudi kriterij kvalitete – če bi to načelo upošteval tudi znotraj žanra, bi namreč ostal zgolj z naslovom ali dvema. 

KRATKA ZGODBA

 

od poetike male zgodbe do impresionizma


U. Sterle: Večno vojno stanje. Via : vir.
Osredotočenost na ljubezenski, partnerski odnos je najpogostejša poteza sodobne kratke proze najmlajših avtorjev. Sam bom tako prozo raje kot minimalizem, ki je obremenjen termin, imenoval poetika male zgodbe. Povezana je, kot je bilo že omenjeno, s tematiko slehernikov oziroma z opisovanjem nekega vsakdana, ki je vsakdan (post)moderne nenehno trajajoče eksistencialne krize ali pa kriza kot nek zunanji dogodek to rutino preseka, pri čemer navadno problematizira tudi njeno dotedanjo letargijo. Znotraj prve generacije je najznačilnejši predstavnik te poetike Aleš Čar (V okvari, 2003 in Made in Slovenia, 2007), čigar kratke zgodbe to poetiko zastopajo skoraj paradigmatično in nadaljujejo ter poglabljajo tradicijo starejših (postmodernističnih), carverjevskih avtorjev. Pri Poloni Glavan (Gverilci, 2004) so izraziteje v ospredju eksistencialna vprašanja, med starejše avtorje pa spadata še Matjaž Brulc (Diznilend, 2005 in Kakor da se ne bi zgodilo nič, 2009), ki je slovensko kratko prozo obogatil za celo paleto raznih marginalcev, in Orlando Uršič (Sadovnjak, 2009). Po drugi strani je zasnova kratkih zgodb Urške Sterle (Vrsta za kosilo, 2006 in Večno vojno stanje, 2010) in Roberta Simoniška (Melanholična zrenja, 2010) že skoraj impresionistična, za razliko od zgoraj naštetih klasično zgodbo zabrisujejo refleksija, fragmentarizacija, pri slednjem tudi poetizacija in detajlni opis in pri prvi esejizacija, ki v besedila vnaša družbeno-kritičnost, katere cilj je navadno razgraditev spolskih in drugih stereotipov. V drugi generaciji zbirki Gregorja Rozmana (Crux.ansata, 2009 in Tapkanje na mestu, 2011) prinašata izjemno kratka besedila, v ospredju katerih je svobodna, hedonistična erotika, presejana skozi humor in ironijo, tudi parodično navezavo na klasike slovenske književnosti; proza Tine Bilban (Interferenca, 2010) in Tine Grandošek (Draga Tina, 2009), pa je še najbližje "modelu" Polone Glavan – v obeh prvencih je tudi po ena zgodba s fantastičnimi elementi.

fantastika in znanstvena-fantastika, pravljica 


S. Pregelj: Svinje brez biserov. Via Goga: vir.
Posebnost prve generacije je kratka proza Sebastijana Preglja, ki v svojih prvih zbirkah (Burkači, skrunilci in krivoprisežniki, 1996; Cirilina roža, 1999 in Svinje brez biserov, 2002) tradicionalnost, konzervativnost starosvetne vaške skupnosti obnavlja in prenavlja s fantastičnimi elementi; preroškimi sanjami, skrivnostnimi ali zlosutnimi znamenji, čudeži, krščansko simboliko itd. Zanimivo, da je v svoji zadnji zbirki (Prebujanja, 2011) ta model skoraj v celoti opustil v korist poetike male zgodbe. Nekatere zbirke kratkih zgodb Sanje Pregl (Lahko bi bili angeli, če bi angeli obstajali, 1998 in Zgodbe iz drugega nadstropja, 2008) so pravzaprav zbirke pravljic, ki pa jih napaja nekakšna new-age, zen duhovnost. Med avtorji druge generacije je opazna izrazitejša naslonitev na fantastični, grozljivi in znanstveno-fantastični žanr. Po kvaliteti izstopa kratka proza Nejca Gazvode, ki bi ga lahko zaradi njegovega zgodnjega nastopa uvrstili celo v prvo generacijo – njegovo prvo zbirko (Vevericam nič ne uide, 2004) so kot Brulčevo (ki je izšla leto kasneje) zaznamovali posebneži in marginalci, toda druga (Fasunga, 2007) poglablja fantastične elemente, elemente grozljivke, pogosto sicer povezane z nadčutnimi sposobnostmi posebnežev ali z njihovo norostjo, predvsem pa vnaša v kratko prozo znanstveno-fantastične, pogosto antiutopične prvine. Nekatera besedila iz prvencev Vesne Lemaić (Popularne zgodbe, 2008) in Gregorja Lozarja (Spačene, 2009) so na meji s pravo znanstveno-fantastično in grozljivo zgodbo.

humoristična kratka zgodba, humoreska 


Kratka proza s humoristično vsebino ali prava humoreska nista pogosti. Sem bi lahko uvrstili zgolj nekatere zgodbe iz prvenca G. Lozarja, razen tega pa sta predstavnika tega modela dva; to sta Matej Krajnc (Psalmpsesti, 2004) in Klemen Pisk (Pihalec, 2007). Značilen zanju je mestoma absurden, fantastični humor, glavno gibalo njune komedije pa sta karikatura in slikovite baročne primerjave.


ROMAN 

 

ljubezenski, erotični in družinski roman 


G. Babnik: V visoki travi
V prvi generaciji (oziroma nekje na meji med obema) po kvaliteti izstopa proza Gabriele Babnik (Koža iz bombaža, 2007 in V visoki travi, 2009), ki v prvencu z Afričanom kot prvoosebnim pripovedovalcem vnaša svež pogled v slovensko oziroma zahodno družbo, v drugem romanu secira erotična hrepenenja in razočaranja ženske srednjih let; oba pa prinašata prepoznavno poetično pisavo. Vesna Milek v svojih dveh romanih (Kalipso, 2000 in Če, 2005) utrjuje postmoderni spleen, zaradi klišejizacije in drugih trivialnih elementov pa sta deli na meji s pravim ljubezenskim romanom. Za romana Sedmi val (2008) Irene Svetek in Naj počiva v miru (2011) Irene Velikonja je določujoča tematika odnosov v družini, zato bi ju lahko imenovali za družinska romana. Sanja Pregl v svojih romanih Ferdinand (1997) in Angel varuh (1999) sinkretično spaja ljubezenski roman s kriminalko; prvi je zanimiv predvsem zaradi končnega preobrata, v katerem se izkaže, da lahko morilkina roka seže tudi iz onostranstva, v drugem je zgodba razpršena na več ravni romaneskne realnosti. V drugi generaciji bi lahko izpostavili romanopisje Eve Kovač (Tri pike, 2005), ki nadgrajuje ljubezensko temo s fragmentarnostjo in poetičnostjo, in Eve Petrič (Vsi so jedli suši, Škatla brez kože, lebdeča, oba 2009), ki tematizira motnje v prehranjevanju in argentinske desaparecidos. Kar se tiče žanra ljubezenskega romana, pogosto križanega z elementi kriminalnega, Tanja Frumen, že omenjeni založniški fenomen, pač tudi zaradi svoje mladosti kaže vse značilnosti nedozorele, povsem trivialne proze – patetika, klišejskost, nehotena komičnost, nelogičnost dogajanja itd.

grozljivi, fantastični, znanstveno-fantastični in antiutopični roman ter fantazijska pustolovščina  


V. Lemaić: Odlagališče. Via Pogledi: vir.
Med starejšimi avtorji sta Sebastijan Preglej (Leta milosti, 2004; Na terasi babilonskega stolpa, 2008 in Mož, ki je jahal tigra, 2010) in Robert Titan Felix (Portal, 1996; Sanja in samostan, 2005 in Pontifikat, 2008) tista ustvarjalca, katerih dela so najbolj prežeta s fantastičnimi prvinami, ponekod povezanimi s postmodernistično estetiko. Druži ju tudi izrazito navezovanje na religiozno, predvsem krščansko simboliko, pa tudi razna poganska izročila in ljudsko vraževerje; s čimer nadaljujeta prozo t. i. pokrajinske fantastike iz 90. let. Če se Pregelj s fabulativno strukturo mestoma približuje popularnim konspiracijskim ali verskim trilerjem v stilu Dana Browna, se Titan Felix v večji meri navezuje na tradicijo gotskega romana, v svojem zadnjem delu na njeno kulturno, popularno različico, na t. i. gotsko oziroma hevimetalsko subkulturo. V drugi generaciji so fantastični elementi zaznamovali strukturo romanov Sanjajo tisti, ki preveč spijo (2007) in V petek so sporočili, da bo v nedeljo konec sveta (2009) Nejca Gazvode. Roman Odlagališče Vesne Lemaić je blizu pravemu antiutopičnemu romanu, poglabljata ga lezbična erotika in kritika falocentričnosti, ki se v matriarhalni družbi kaže skozi, tudi povsem iracionalno represijo. Po uspehih knjig in filmov fantasy žanra je tudi v slovenščini nastalo kar nekaj fantazijskih pustolovščin, vendar njihova kvaliteta, tudi zaradi mladosti avtorjev, krepko zaostaja za slavnimi vzorniki. Še največ pisateljske veščine je izkazal Urban Klančnik v Kaliusu, ki poleg pretirane osredotočenosti na akcijo in pogostih žanrskih klišejev premore vsaj nekaj suspenza in imaginacije.

pravljični, mitološki roman  


N. Kokelj: Slamnata dežela. Via Goga: vir.
Posebej izpostavljam ta podžanr fantastičnega romana, ker gre pri njem za prav posebno strukturo, ki spominja na ljudske pravljice oziroma strukturo mita. Sem je mogoče uvrstiti dve izraziti avtorski pisavi. V prvi generaciji je to romaneskni opus Nine Kokelj (Milovanje, 1998; Sviloprejka, 2002; Poletje s klovnom, 2009 in Slamnata dežela, 2010), skozi katerega lahko zasledujemo vedno večjo fragmentarizacijo in poetizacijo, do zadnjega romana, ki je že blizu sodobni poeziji. Če je namreč v Milovanju še zaslediti neko zaokroženo zgodbo, če je njegova fragmentarnost še motivirana z duševnostjo, norostjo pripovedovalke, je v naslednjih knjigah zgodba romanov raztreščena na poetične slike, polne pravljičnih likov in fantastičnega dogajanja; le središče ostaja isto – žensko ljubezensko hrepenenje. V drugi generaciji je to prvenec Nataše Kramberger Nebesa v robidah (2007), refleksivna, izredno ritmična, asociativna, poetična proza, prežeta s toplim, vitalističnim humorjem. Čeprav je v njej najti elemente družinskega romana in romana odraščanja, je za njeno fragmentarnost odločujoča navezava na mitologijo oziroma pravljične »svete ribe«. Pravljice so tudi sestavni del romana Tanaja (1996) S. Pregl.

poetika male zgodbe in tematika obrobnežev, posebnežev in slehernikov 


J. Hudolin: Objestnost. Via Mladina: vir.
Marginalci, propadleži, obtičali v osebnostni krizi, večni študentje, narkomani naseljujejo svet romana Igra angelov in netopirjev (1997) Aleša Čara, ki ga zaznamujejo močne fantastične prvine, medtem ko je osrednja literarna oseba romana Pasji tango posebnež, ki si ne zna urediti ljubezenskega življenja, zna pa komunicirati s psi. Sem lahko uvrstimo tudi roman Kri na dlaneh Titana Felixa, pripoved o murskosoboški narkomanski sceni, ki že po naslovu spominja na kriminalko, katere prvine, tako kot Pasji tango, med drugim združuje. Drugi predstavnik te proze je Jurij Hudolin s knjigama Objestnost (2005) in Vrvohodec (2011), prva je pikareskni roman s ključem, ki pripoveduje o poetu, ki svojo poezijo živi boemsko, hedonistično in predvsem alkoholizirano; zadnja nekakšna predzgodba prvega in drugega romana, o spretnem alkoholiku in brezvestnem špiclju. Izpostaviti je potrebno še roman Requiem za gospo Goršičevo Mateja Krajnca, v katerem ostareli Goršič rahlo zmedeno, s ponavljanji in zastranitvami, vendar v enem neprekinjenem celodnevnem monologu pripoveduje svojo malo nostalgično, malo hudomušno zgodbo o rajnki gospe Goršičevi, predvsem pa o njeni obsežni in večinoma prav tako rajnki žlahti; mala zgodba par excellence. V drugi generaciji je edini pravi predstavnik proze s tematiko obrobnežev najbrž Gazvoda z romanom Camera Obscura, kjer je marginalnost/posebnost literarnih oseb močno povezana s travmo iz otroštva oziroma s pop-sadomazohistično emo subkulturo.

kriminalni roman 


Z. Benčič: Psi brezčasja. Via Pogledi: vir.
Prvine kriminalnega romana sem ob posameznih delih omenjal že sproti v dosedanji analizi (predvsem posamezni romani Gazvode, Preglja, Preglove, Titana Felixa itd.). Prava kriminalka je sicer pri najmlajših avtorjih priljubljena, a je z njo podobno kot s fantazijsko pustolovščino – predvsem mladost, nezrelost avtorjev je kriva, da težko govorimo o kakšni bistveni kvaliteti; najbolj manjka suspenza, ki je za ta žanr seveda bistven. Ne le zato izstopa prvenec Zorana Benčiča: Psi brezčasja (2011), noir kriminalka v stilu Raymonda Chandlerja, ki jo odlikujejo predvsem ekspresivni, mestoma skoraj manieristični opisi dogajalnega prostora, prežeti s črnim humorjem in družbeno-kritiko. Kot pogojno zanimive bi izpostavil kvečjemu še Rdečo mesečino Dušana Dima, morda eno prvih slovenskih eko-kriminalk; Trst: ljubezensko-politični triler Aleša Fidlerja, ki nasprotno pooseblja kapitalistično ideologijo, po kateri je morala tam, kjer je denar (maščevanje, ki ga bogataš nameni povzročitelju nesreče, v kateri sta umrla njegova noseča žena in hči, je zverinsko, skoraj božansko v smislu, da je kazen bolj zločinska od samega zločina) in romana Ireneja Jeriča (Dež, 2001 in About Ray, 2004), katerega pisanje je prežeto s pubertetniškim svetoboljem in emo-pesimizmom (njegova literarna junaka umirata z olajšanim nasmehom na ustnicah).

roman odraščanja  


G. Vojnović: Čefurji raus! Via blog.siol.net: vir.
V prvi generaciji se je tej temi največ posvečal Orlando Uršič (Gosposka, mater si ozka, 1996 in Tadejev dež, 2008), v ospredju njegovih del je problematični, uporni mladostnik, ki pa je tak pravzaprav zaradi socialnega, malomestnega okolja, v katerem odrašča in ki ga omejuje ali nanj pritiska s svojimi zahtevami. Pri Pastorku Jurija Hudolina (2008) je v ospredju kritika nasilja v družini in družbi, oboje pooseblja brutalni Benjaminov očim Loris Čivitiko, veliki tranzicijski kapitalist. V drugi generaciji, ne le zaradi celotne medijske zgodbe, ampak predvsem po svoji kvaliteti izstopa prvenec Gorana Vojnovića Čefurji raus! (2008), ki z izredno prepričljivostjo pripoveduje o odraščanju v ljubljanskih Fužinah.

esejiziran roman, intelektualni, eruditski roman 


V generaciji sedemdesetih se esejizacija v manjši meri pojavlja npr. v delih A. Štegra (Včasih je januar sredi poletja, 1999), R. Titana Felixa (Pontifikat, 2008) in G. Babnik (Koža iz bombaža, 2009). V generaciji osemdesetih je izrazito prisotna v prvencu Aljoše Harlamova Bildungsroman (2009), kjer se prepletajo kritika kapitalizma, zaverovanosti v nove komunikacijske tehnologije in kritika populistične demokracije, in v delih Tomaža Janežiča (Markizino maščevanje, 2007; Projekt Imperator, 2007; Neptunovo vstajenje, 2008; Oko oblasti, 2009 in Smisel in revolt, 2010), pri katerih esejizacija blokira razvoj žanrske strukture (zgodovinskega, znanstveno-fantastičnega in ljubezenskega romana), ta pa znižuje kvaliteto esejizacije. Janežičeva erudicija se v pripovedovalskih komentarjih osredotoča predvsem na razmerja med spoloma, ki jih obravnava z vidika psihologije in psihoanalize, medtem ko sama zgodba pogosto zapade trivializaciji ljubezni, poveličevanju popolnega telesa in erotike ter stereotipnemu prikazovanju ženske, ki pogosto meji že na mizoginijo.

roman new age duhovnosti 



V new age duhovnosti se napajajo roman Mee Valens Milost in nekatera dela Mateja Pollicka (npr. Skesani odmev, 2008 in Renesančni človek, 2008). Izredno zanimiv in nekaj kvalitetnejši je opus Janje Rakuš (Električna zadrga:[citoplazmatični remix], 2004; Amsterdam12.75 RAM: nevrotransmitrski evangelij, 2006; Hotel Andro.gen: (lingvistični kabaret), 2010), ki že s podnaslovi svojih del opozarja na navezave na sodobno znanost, predvsem biologijo in nevrologijo, s katero literarne osebe podpirajo svoja prepričanja o »matrici višjega sebstva«. Njeni romani so pogojno rečeni eksperimentalni; fragmentarni, asociacijski, s svojo multimedialnostjo pa spominjajo na hipertekst – v besedilo so vključene povezave na internetne strani, na katerih se nahajajo glasbene in video vsebine.

humoristični, satirični roman  


M. Krajnc: Magdalena. Via emka.si: vir.
Daleč najbolj plodovit pisec humorističnega romana je M. Krajnc (npr. trilogija Radoslav, 2005; Magdalena ali Kis-dur, 2006 in Edvard, 2007; Domen Fras: metapošizični roman, 2006), zanj je značilna satira na vsakdanjo družbeno resničnost, predvsem na svet estrade, o katerem pripoveduje njegova na avtobiografski snovi utemeljena trilogija o glasbeniku; svojim knjigam neredko dodaja tudi zgoščenke (ob trilogiji lahko poslušamo glasbo, ki naj bi bila delo osrednjega protagonista); mestoma pa njegov absurdni humor meji že na nonsens. V prvi generaciji lahko sem uvrstimo še dva slogovno zelo posebna romana, in sicer Učiteljice (2010) Andreja Predina, ki ima večpramensko strukturo, pri čemer posamezne niti zgodbe na videz naključno prekinja in se k njim poljubno vrača, kar ustvarja poseben suspenz in krepi komiko; ter Smreko bukev lipo križ (2009) Boruta Goloba, ki je spisana v ritmičnem slogu, da skoraj spominja na niz sentenc ali na logično dokazovanje, v slovensko literaturo pa prinaša osvežujočo satiro podeželskega, vaškega in na drugi strani malomeščanskega okolja.

potopisni roman 


A. Šteger: Včasih je januar sredi poletja. Via MMC: vir.
Edina predstavnika sta Polona Glavan z romanom Noč v Evropi (2001) in Aleš Šteger z romanom Včasih je januar sredi poletja (1999). V prvem nočno vožnjo z vlakom v Amsterdam doživimo s perspektive več literarnih oseb različne narodnosti; v ospredju so eksistencialna problematika in tematika ljubezenskih odnosov ter razgrajevanje nacionalnih stereotipov; v drugem pa z Alešem in Majo potujemo v Peru; Štegrova deloma avtobiografska pripoved je izjemno poetična, sugestivna proza (v roman so vstavljeni tudi avtorjevi pesniški teksti), ki se osredotoča na bivanjska vprašanja zahodnega popotnika, njegovo občutljivost na drugo in drugačnost. Gre tudi za enega redkih sodobnih slovenskih romanov, ki dopušča širše opisne odlomke.








___________________________________________________________________________________

Članek je izšel v zborniku ob desetletnici Festivala mlade literature Urška z naslovom Urškinih deset (Ljubljana: JSKD, revija Mentor, 2012). V celoti je dosegljiv tukaj.




Ni komentarjev: