Skozi
supermarket se dvigne nazaj na površje, malo višje kot tam, kjer je začel, in
nekoliko bolj zahodno. Pod noge gleda, ko stopi s tekočih stopnic. Tudi med
policami še zehajo. V kiosku kupi dnevnik in ga zloži v torbo, potem se začne
vračati nazaj v isto smer. Zdi se, da ga to nič ne vznevolji ali utrudi. Mladi
natakarji pospravljajo stole na vrtovih, samo nekaj je polnih. Delajo stolpe iz
njih, s prepletenimi nogami, verjetno zato, da ne morejo skočiti dol. Okrog
fakultete gostilnice najbolj uspevajo. Pa fotokopirnice. Posebej v tem času,
tako prve kot druge, če le vreme drži z njimi.
Postalo je
nekoliko glasneje in gosteje, ne more več hoditi samo naravnost, čeprav se
povečini umikajo njemu, mogoče daje vtis, da jih ne vidi, ali pa vidijo kaj
drugega. Mladi ljudje hodijo z njim in ga prehitevajo, nekateri prihajajo iz
tiste smeri in razpravljajo o njej, vsi v svojem dialektu. Ne zgleda, da bi se
počutil bolj med svojimi, vendar tudi kaj posebno ne izstopa. Čez cele stopnice
nategujejo svoje cigarete in skušajo uživati v njih, se pomenkujejo in kličejo.
Na robu pločnika so verige zaklenjenih koles, med drevesi, ne, ker bi bili
okoljsko osveščeni, ampak ker ima fakulteta parkirnega prostora samo za
profesorje in še to le za zaslužne. Očitno je, da tu humanistični študiji
vztrajajo pri ohranjanju pomembnih razlik med katedrom in klopmi.
Živčno se
ozirajo še v nebo, težko je reči, ali samo zaradi vremena. Čez pločnik, preko
ceste je srednja šola, v zrcalu so videti le mlajši in bolj navešeni, pa stavba
je večja, ne le v primerjavi z njimi. Cesta vmes je tekoča moderna, malo
trobiljenja, ko jo kak mladi prečka po krajšem. Včasih je pred stavbo postavalo
vsaj nekaj klošarjev, še posebno tako malo pred izpiti, a že nekaj let nimajo
tu kaj iskati, sodobni študentje si srečo kupujejo drugače. Vstopi, ne samo
zato, ker ne kadi. Na tleh so ravne črne in bele kače, bolj zlizane kot stare,
na steni na levi šahovnice, na desni veliko rdeče. Od znotraj ni videti nič
posebnega. Na hodnikih je še nekaj več študentov, večina, ki jih sedi, sedijo
sami zase, nekaj jih bere brezplačne revije ali pa malo dražje, kdo ravna
liste. Na koncu vseh hodnikov sedijo za zasloni. Zgleda kot letališki terminal.
Tisti, ki govorijo, v gručah, pa največ po dva ali tri, stojijo, s torbo ali torbico
preko enega ramena, in se prestopajo, tovariško sedejo samo, če je prostor za
vse, kot da čakajo na vzlet ali na svojce. Pod stropom je dosti prazno, samo
luči in kamere. Vsake toliko se pomaknejo naprej v sobe ali pa kje večje
skupine pridejo iz njih. Tudi tu je tekoča moderna.
Humanistični
študiji imajo očitno svojo modo, kar daje hodnikom neko posebno sprano barvo,
ki se nenazadnje tudi povsem ujema z okoljem. Študentje umetnostnih smeri so
bili seveda bolj vpadljivi in ločljivi, bolj bujni, že zaradi umazanarije, ki
je narava in okolje njihovega dela. Tisti imajo radi, da se takoj vidi, da so
nekaj posebnega, kot da ne želijo o tem še govoriti, tudi okolica ima to rada
pri njih. Tukaj so nasprotno zadovoljni, če se vidi njihova vagabundska narava,
da se pokaže, da so breme starejših in države in da so takoj pripravljeni na
premik, ni važno, kam. Želijo, da so neobremenjeni z obleko. Predvsem nočejo
biti toliko posebni kot preprosto mladi in lahkotni. Zato mehko hodijo.
Prevladuje džins in enobarvne majice ali puloverji, udobno, kot da tako
zgledajo skromno in navadno, bolj delavno, delavsko, veliko je tudi očal in pri
moških, ki so v manjšini, brad ali brkov. Tu in tam je kdo oblečen po kodeksu
svoje subkulture, mlade ženske pa svoj alternativni življenjski model večinoma
kažejo predvsem s temno ali rdeče pobarvanimi lasmi, lesenim polepljenim
nakitom in oblačili, ki so nedvomno vzhodnjaškega izvora, po medlih barvah in
vzorcih, čeprav vprašljivega kroja. Za temi se rad ozira, kot da imajo nek poseben
duh na sebi. Morda pač od blizu pozna edino ta tip mladih žensk, to mu ne bi
bilo težko pripisati.
Opaziti pa je
že vendarle tudi neke prelome. Veliko mlajših študentk in študentov hodi okoli,
ki nosijo več bleščanja in živosti, ki se nočejo takoj opredeljevati skozi
obleko ali pa ne potrebujejo toliko prostora. Urejene frizure in koža, več dela
v kopalnici. Te je težko ločiti od študentov komunikacijskih in ekonomskih in
drugih uporabnih ved. Na drugi strani so podobno visoke pete in črne hlačne
nogavice ali zloščeni čevlji in ravne srajce v hlačah pogostejše pri nekaterih
očitno starejših študentih. Prepoznati jih je že samo po tem, da se gibajo po
stavbi hitro in premočrtno. Mlade mame in očeti, ki bodo prišli množično na
hodnike popoldne, ko bo konec prvega dela in se začnejo govorilne ure, da se
bodo z nestrpnim opravičevanjem potiskali naprej po vrsti med vsemi temi, ki
imajo še na odmet časa in živcev.
Tisto, kar naj
bi se tu dogajalo, naj bi se, kot kaže, dogajalo vmes. Seveda pa so tudi to
stereotipi, ki imajo samo eno in jasno socialno funkcijo, da z njihovo pomočjo
posameznik lažje naštudira svojo prihodnost in sklene delujoča prijateljstva.
Mlada lica tukaj bodo nekoč večinoma prosvetni delavci ali akademiki ali kake
druge vrste državni delavci, kulturniki, pisci in birokrati, z dovolj spodobno,
srednje visoko neto plačo in še bolj zanesljivo službo, nekaj bo tudi
samostojnih podjetnikov, politikov in prijetnih medijskih obrazov, ki bodo
svoje zneske bolje skrivali. Notri sošolci bodo na kopnem konkurenca na trgu
dela.
Usede se pod
šahovnico, med nek pano in steno, in potegne noge k sebi, da ne bi oviral hoje
ali pa, ker mu je udobneje v zakrku, veliko ljudi je takih. Iz torbe znova
potegne knjigo in bere naprej, vendar ni videti, da zato, ker bi se dolgočasil,
iz zasede spet mnogo gleda okoli po drugih mladih.
O njih pedagogi
in drugi, ki se ukvarjajo z njimi, pogosto govorijo kot o novi generaciji.
Novi, ker je drugačna od prejšnjih, in generaciji, ker je značilnosti vsakega
njenega predstavnika mogoče zajeti v enoten vzorec. Sodobni in omreženi, ni jih
dovolj samo pogledati, ker spremembe niso vidne le na površini, posebno pa ne
neprizadetemu očesu. Globlje so, najbrž si je potrebno vzeti dovolj časa in
natančno opazovati njihove odzive na zunanje dražljaje, njihovo premikanje za
interesi, načine njihovega dolgočasenja, druženja in objestnosti in podobne
reči. Gledati jih je treba v njihovem naravnem okolju. Šele potem lahko postane
jasno, da je morebiti zavest tisto polje, kjer je prišlo do revolucije, s
klikanjem, preskakovanjem, izvrženim gledanjem in krajo avtorskega dela.
Zaradi vsega
tega se je uveljavila zamisel, da mišji otroci potrebujejo drugačen korenček,
sodoben pristop. Nove, mehkejše načine vzgoje, učne vsebine, metode poučevanja
in učenja, bolj vizualne in nazorne, z več barv in premikanja, da naravneje
sledijo, brezžične in bolj povezane s sodobnostjo in uporabnostjo. Da bi jih
dohiteli, so stari prisiljeni izumljati nove poklice, nove in podrobnejše
nazive za piar in trgovino, prepoved parafrazirati kot dovoljenje pod pogojem, preiti
s ti-komunikacije na jaz-komunikacijo, ustanavljati moderne fakultete, po
katerih se lahko selijo, in programe, stare pa reformirati in na sodoben način
točkovati glede na to, koliko ur študija bodo zanj potrebovali in koliko
ustrezajo zahtevam trga delovne sile. Posledice tega so očitno, da so potem
tudi fakultete polne kot trg in mešane kot tržnica, vendar so tako seveda bližje
duhu mreževine.
Mreževina je
zavoljo luknjic prisiljena vzdrževati privid, da se nenehno posodablja in širi,
s tem prilagaja ulovu in ga izboljšuje. Revolucionira produkcijska razmerja,
daje dovolj časa mladim, da trošijo z neodgovornostjo, da jim bo kot odraslim
šla spontanost lažje od rok, in dovolj časa, da ponotranjijo njeno ideologijo,
ki jo bodo potrebovali na trgu, bodisi v službi, na volišču ali na mali mreži.
Ideologijo količine, ki je lahko edini kazalec kakovosti. V imenu napredka mora
vsako leto v te učene zgradbe večje število študentov, čim hitreje iz njih
večje število diplomiranih delavcev, pripravljenih, da prevzamejo odgovornost.
Višja kot je stopnja izobrazbe v neki družbi, večji je njen napredek, da ni
niti omenjati podjetij, ki jih zaposlujejo.
Tak napredek se
še posebej neguje z reformami, ki znižujejo standarde in razbremenjujejo
učence, da je manj ovir, ki zabrišejo razlike med izjemnimi in povprečnimi, da
se ocene skrivajo in meglijo, naloge prilagajajo stopnji neznanja, da se
neznanje in lenoba opravičita. Vsakršna disciplina je seveda prepovedana, ker omejuje
svobodnega duha. Iz istega razloga se ustvarjajo interdisciplinarne vede, pa še
tako se razbije legitimnost vsakega posameznega področja in se lahko
strokovnjaki posvetijo bolj splošnim stvarem in puščajo podrobnosti vnemar. S
tem so pod svobodnim soncem vsi na tem in drugih hodnikih ne povprečni, temveč
izjemni, vsak je posameznik, ne da bi se zato moral še posebej truditi. Tako je
pravično in logično, saj, če je demokracija, so univerze samo uradi za
informacije, odprti za vse, ne zgolj za elito, kot v prejšnjih ureditvah sveta,
ker je visoka izobrazba nekaj, kar lahko v demokraciji dosežejo vsi brez
izjeme, ker so vsi enaki, imajo vsi vse možnosti in glasove, vse podatke na
razpolago. Elitizem je lahko samo zločin proti človekovi svobodni naravi in v
bistvu globoko kontrarevolucionaren. Vsi naj govorijo in pišejo tako, da jih
lahko vsi razumejo, resnice naj bodo preproste in lepe, povezane z vsakodnevnim
izkustvom in uporabne za preživetje. Če je kapitalizem, so univerze cehovske
šole, znanstveniki mojstri obrtniki in učenci vajenci, izobraževanje pa
organizirano v petletke. Potemtakem ni nič čudnega, če ni mogoče več ločiti
intelektualca od delavca.
Seveda se ne
motijo, zavest se je spremenila. Niti v tem, da so ti otroci veliko bolj
iznajdljivi in spretnejši od prejšnjih generacij in da živijo na drugačnem
kopnem, ki jih drugače ogroža, da do informacij prihajajo z največjo lahkoto od
koderkoli, za to je potrebna samo dobra povezava, ko kliknejo drugič, jih že
lahko posredujejo dalje.
Zavest teh
mladih ljudi tukaj je gotovo drugačna. Odprto oko so, ki vse prepušča, očišče
imajo trdno v dlaneh, da jim ne uide iz luknje, namažejo se okrog, da je vstop
manj stresen.
Na mreži ni
ničesar, kar ne bi bilo podprto vizualno, s fotografijo, videom ali animacijo,
ves ta trud, da se lahko človek prepriča na svoje lastne oči. Vsa ta mala
resničnost, ki nadomešča spomin in ki jo posredujejo taki, ki so v istem
prostoru z gledalci. Njihova koncentracija mora biti lenobna, grudasta, ker je
utrujena od bliskanja in izmenjevanja podob, od neprestano novega, telo je
zateženo z novimi izkušnjami in užitkom. Zato niso več sposobni vztrajati okrog
ene stvari, dolgo brati naporen in abstrakten jezik, ki ne govori o
vsakdanjostih, študirati iste knjige, raziskovati enega problema, izbrati
pomembnega, zato so jim informacije prilagojene, ponazorjene. V obliki podob in
naslovov, ki na tej strani oble tečejo z desne proti levi, da ni treba niti
premikati oči, in vsebujejo vse, kar je lahko relevantno za luknjice. Kaj, kje,
kdaj in kdo, in povejo ji točno samo to in je dejansko vse, kar od njih zahteva
mreževina. Kratke in obvladljive informacije, da imajo včeraj, danes in jutri v
zadnjem žepu, nikakor pa seveda ne zapomnljive. Ko vidijo, vejo, da je res,
čeprav ne vejo, kaj je res. Če vidijo, vejo, ali se je treba bati ali se jeziti
ali se jokati ali si čestitati. Ni jim treba misliti, lahko pa potem
komunicirajo o tem, kar so videli in kako so se ob tem počutili, kar povsem
zadostuje.
Mreža se ne
zmeni za zakaj, čemu, kako, namen mreže je naštevanje, lastna ohranitev in
rast. Mladi zato tam ne morejo razviti občutka za vrednotenje in selekcijo, zdi
se, da ni več važen ali potreben. Videti vse, izkusiti še, hitreje, z vedno več
megabajti na sekundo. Nova glasba, novi filmi, novi prijatelji in trači, pretaka
se, treba je menjavati, krožiti kot denar. Preveč je možnosti, da bi zmogli
vztrajati pri eni stvari, vsako sekundo je mogoče početi kaj drugega, novega.
Začnejo, pustijo in začnejo nekaj popolnoma drugega, ali pa počnejo več stvari
istočasno. Mreža nima konca, zato tudi njim ni treba ničesar dokončati. Vedno,
ko se je potrebno za kaj odločiti, med čim izbrati, so prikrajšani za tavžent
drugih stvari, kar rešijo s tem, da niso nikdar prisotni samo na enem mestu,
nikoli omejeni na svoj prostor ali čas, nikoli več prisotni, nenehno na delu.
Vse jim je na dosegu, vse možnosti so jim na razpolago, iz vsega se da kaj
potegniti in unovčiti. Zato porazi in napake niso mogoči, zasebnosti pa ni
treba. Dostop do informacij je odprt, demokratičen, imajo naprave, ki jim to
omogočajo kjerkoli in kadarkoli, pri tem ni važno, če ne vedo, kaj s temi
informacijami potem početi. Vse informacije in možnosti so enakovredne, zato ni
kaj izbirati.
Toda selekcija
gotovo je. Selekcija so okna. Če selekcija ni oko, je zunaj očesa. Kar pride v
okno, je, kar je videti, o čemer se komunicira, kar je omreženo, obstaja,
gotovo da, kar je zunaj tega, kar ni posneto ali fotografirano ali simulirano,
ne obstaja. Dimitrij je na to komentiral tako, da je stegnil roko nazaj in
zgrabil, da mu je cuknilo glavo, kot da se je dotaknil verige ali kabla ali
vrvi. Pustote ni mogoče videti, čeprav bi jo mlade oči morda najlažje. Ali pa
najtežje, eno zaradi drugega.
Vrata v
predavalnico se odprejo in iz nje se razsuje po hodniku in avli. Pazljivo zapre
knjigo na isti strani, kot jo je odprl. Nedolžno vstane, v eni roki ima torbo,
v drugi knjigo s kazalcem kot kazalko, in sledi sošolkam, ki vstopajo v
prostor. Ni gosji red in vendar je red.
(Bildungsroman Aljoše Harlamova je izšel pri založbi Litera, 2009)
Ni komentarjev:
Objavite komentar